Zdrowe Nawyki Żywieniowe – Jedzenie Warzyw i Owoców [BADANIA]

zdrowe nawyki żywieniowe

Zdrowe nawyki żywieniowe są podstawą zdrowego stylu życia. Na jednym z Uniwersytetów w Lizbonie w 2009 roku przeprowadzono eksperyment, w którym 5 naukowców chciało odkryć mechanizmy, które zamienią chęć codziennego jedzenia warzyw i owoców, na realne działanie i budowanie zdrowych nawyków żywieniowych.

Jeśli chodzi o złe nawyki żywieniowe, to wiele osób ma z nimi problem. Być może dlatego, że intencja i działanie to dwie różne rzeczy. Wielu ludzi chce mieć zdrowe nawyki żywieniowe, ale od chęci jeszcze daleko do działania i efektów. Luka pomiędzy intencją, a działaniem jest obszarem badań przez naukowców, którzy sprawdzają, co można zrobić żeby skuteczniej wpływać na swoją motywację i wybory, których dokonujemy każdego dnia.

Jak pozbyć się złych nawyków i na stałe zastąpić je dobrymi? 

  • 5 faktów o nawykach, które po prostu musisz znać
  • 12 różnic pomiędzy złym nawykiem a uzależnieniem
  • 2 kluczowe zasady działania silnej woli
  • Czym jest i jak działa pętla nawyku? 10 przykładów
  • Skuteczny schemat zmiany nawyków!

203 studentów (uczestników eksperymentu) z trzech różnych uczelni wzięło udział w badaniu wypełniając specjalnie przygotowane ankiety. Ankiety wypełniano trzy razy – na początku badania, po upływie tygodnia i po upływie dwóch tygodni.

Badacze postawili sobie kilka pytań, na które chcieli znaleźć odpowiedź:
1. W jakim stopniu intencja (chęć działania) wpływa na jedzenie 5 porcji warzyw i owoców każdego dnia? Czy to wystarczy, żeby stworzyć zdrowe nawyki żywieniowe?
2. Jaką rolę odgrywa plan działania w realizacji tego celu?
3. Jakie znaczenie ma plan radzenia sobie z trudnościami w trakcie codziennych działań?

Zdrowe nawyki żywieniowe – Wyniki badania

Okazało się, że sama intencja jedzenia warzyw i owoców ma bardzo duże znaczenie jeśli chodzi o praktykowanie zdrowych nawyków żywieniowych. Dodatkowo plan działania również zwiększał skuteczność wyrabiania nawyku. A dorzucenie dodatkowo planu radzenia sobie z trudnościami sprawiało, że badani mieli najlepsze wyniki.

Sama intencja i chęć to pierwszy krok do sukcesu w tworzeniu nowych nawyków. Jednak konkretny plan działania zdecydowanie zwiększa skuteczność wprowadzania nawyków, a dodatkowy plan radzenia sobie z trudnościami, które mogą wystąpić, skutecznie dopina całość. Podsumowując, warto stosować wszystkie 3 sposoby, żeby zwiększyć szansę na praktykowanie zdrowych nawyków żywieniowych.

Źródło:
Will is Not Enough: Coping Planning and Action Control as Mediators in the Prediction of Fruit and Vegetable Intake. Cristina A.Godinho, Maria-João Alvarez, Maria Luísa Lima, Ralf Schwarzer (2009)