Wyzwania 30 Dni: Jak i Dlaczego Warto je Robić?

wyzwania 30 dni

Wyzwania 30 dni to odpowiedź na lęk przed zmianą. To próba, która sprawdza, czy spodoba Ci się nowych sposób działania. Zaplanuj więc je z głową!

Wyzwania 30 Dni: Lęk Przed Zmianą

Zmiana nawyków, które mamy we krwi od lat, często kojarzy się nam ze stratą “starego ja”. Jako ludzie nie lubimy zmian i często boimy się ich. Szczególnie tych, które mogą trwać całe życie… Wystarczy spojrzeć na narzeczonych. Przed ślubem pewnie każdy zadawał sobie pytanie, które pojawia się w filmach: Czy chcę spędzić z tą osobą resztę mojego życia?

Jak pozbyć się złych nawyków i na stałe zastąpić je dobrymi? 

  • 5 faktów o nawykach, które po prostu musisz znać
  • 12 różnic pomiędzy złym nawykiem a uzależnieniem
  • 2 kluczowe zasady działania silnej woli
  • Czym jest i jak działa pętla nawyku? 10 przykładów
  • Skuteczny schemat zmiany nawyków!

To pytanie już samo w sobie brzmi strasznie… Pomyśl o tym. Czy chcesz do końca życia mieszkać w tym miejscu gdzie jesteś teraz? Chcesz do końca życia jeść to, co jesz teraz? Albo do końca życia mieć taką pracę jaką masz teraz? Brrrrr…

Możemy zmieniać pewne drobne rzeczy, ale kiedy przychodzi do długotrwałych zmian i deklaracji, takich jak:
– przeprowadzka
– rozstanie się z partnerem
– wybranie kierunku studiów na najbliże 5 lat
– zmiana pracy
to lubimy naprawdę dobrze to przemyśleć i w praktyce często zostajemy przy swoich starych wyborach. Chyba, że w miejscu w którym mieszkamy nie ma pracy, partner nas zdradza na lewo i prawo, a Twój szef jest naprawdę kawałem chama i nie płaci na czas – wtedy jesteśmy gotowi żeby dokonać zmian.

Jednak dopóki jest nam wygodnie to wolimy zostać przy tym, co znamy. Wolimy obecny stan rzeczy, pomimo niewygody, niż nieznany stan rzeczy i potencjalne ryzyko. Oczywiście każdy ma swoją indywidualną granicę po przekroczeniu której dokonuje zmian. Jednak zmiana nie jest czymś co nas naturalnie kręci.

Zachowuję się tak od lat i jakoś sobie radzę z tymi nawykami, które mam, więc po co mam coś zmieniać? – to bardzo częsta wymówka, która może pojawić się w chwilach zwątpienia.

Wyzwania 30 Dni: Odpowiedź na lęk

Właśnie dla takich chwil zwątpienia zostały stworzone wyzwania 30 dniowe. Wyzwanie 30 dni to próba, która sprawdza, czy spodoba Ci się nowy nawyk, czy nie. Założenie jest bardzo proste. Decydujesz się przez 30 dni wziąć udział w swoim własnym eksperymencie tworzenia nawyków.

Bardzo dobrze powiedział o tym Matt Cutts:

Wybierasz 1 nawyk i dajesz mu szansę przez najbliższe 30 dni. Po tym czasie podejmujesz decyzję, co robisz z tym nawykiem. Oto 3 scenariusze, co możesz dalej zrobić:

Wyzwania 30 Dni: Co dalej?

  1. Nawyk się sprawdził. W takim wypadku zatrzymujesz go i praktykujesz dalej. Kolejne dni i miesiące będą przychodziły już łatwiej ze względu na 30-dniową praktykę.
  2. Nawyk się nie sprawdził. Z pewnych powodów nawyk po prostu nie zadziałał dla Ciebie. Więc odrzucasz go i zapominasz o nim.
  3. Nawyk zadziałał w 50%. W takim wypadku Twoim zadaniem jest ulepszyć proces. Prześledź jeszcze raz swoje zapiski, przeanalizuj jeszcze raz pętlę tego nawyku i usprawnij wszystko, co przyjdzie Ci do głowy. Tworzenie nawyków jest procesem. Jeśli wiesz, że w tym nawyku “coś jest”, to zabierz się do tego jeszcze raz, tylko tym razem bogatszy o nowe informacje.

Ogromną zaletą wyzwań 30 dniowych jest możliwość odrzucenia nawyku po 30 dniach. Po prostu robisz próbę nowego nawyku i sprawdzasz jak zadziała u Ciebie. To podejście zdejmuje z Ciebie strach przed długotrwałą zmianą i pozwala po prostu spróbować.

Sam eksperymentuje z różnymi wariacjami wyzwań 30 dni. Jedną z moich relacji dotyczącą treningu fizycznego możesz sprawdzić tutaj.