Pewność Siebie – Jak Zwiększyć ją w 2 min?

pewność siebie

Większa pewność siebie w 2 min? To brzmi nieprawdopodobnie, ale jest dostępne dla każdego na wyciągnięcie ręki. W świecie zwierząt siłę i moc okazuje się odpowiednią postawą. Żeby pokazać dominację szympansy nabierają powietrza w klatkę piersiową, optycznie powiększając się w oczach innych. Koty jeżą włos i wyginają się żeby zajmować jak najwięcej miejsca. Paw rozkłada swój ogon eksponując to, co ma najlepsze. A ludzie…

Badanie pewności siebie

W 2010 roku grupa badaczy, z Amy Cuddy (Harvard University) na czele, przeprowadziła badanie dotyczące mowy ciała i jej wpływu na pewność siebie i władzę. Zarówno w świecie zwierząt, jak i świecie ludzi, władzę i sprawczość wyraża się w sposób niewerbalny: otwartą postawą ciała, uniesioną do góry głową i zajmowaniem jak największej przestrzeni. Z kolei brak siły i pewności siebie wyraża się odwrotną postawą: przygarbienie, zamknięcie, czy unikanie kontaktu wzrokowego.

Jak pozbyć się złych nawyków i na stałe zastąpić je dobrymi? 

  • 5 faktów o nawykach, które po prostu musisz znać
  • 12 różnic pomiędzy złym nawykiem a uzależnieniem
  • 2 kluczowe zasady działania silnej woli
  • Czym jest i jak działa pętla nawyku? 10 przykładów
  • Skuteczny schemat zmiany nawyków!

Badaczy zainteresowało, czy zmieniając swoją postawę ciała na dominującą, można wpłynąć na wydzielanie się hormonów w mózgu i dosłownie wpłynąć na naszą pewność siebie i samopoczucie?

W badaniu wzięło udział 42 uczestników, których losowo przydzielono do jednej z grup. Grupa pierwsza miała przybierać dominujące postawy ciała, a grupa druga uległe i niepewne postawy.

Pierwsza grupa przyjęła takie pozycje siły na 2 min:

pewność siebie

A druga grupa przyjęła takie pozycje słabości na 2 min:

brak pewności siebie

Przed badaniem zebrano od uczestników próbkę śliny żeby sprawdzić ich obecny poziom hormonów – testosteronu i kortyzolu. Po zakończonym badaniu ponownie pobrano próbki śliny żeby sprawdzić, czy poziom tych dwóch hormonów uległ zmianie.

Dodatkowo po przeprowadzonym badaniu podarowano uczestnikom 2$ i zaproponowano grę losową, dlatego, że pewniejsi siebie ludzie częściej podejmują ryzyko. Uczestnicy mogli odmówić gry i zachować 2$ dla siebie. Mogli też wziąć w niej udział żeby wygrać 4$ (podwoić stawkę) lub stracić otrzymane 2$. Szanse na wygraną były 50/50. Jak zapewne możesz się domyślić, pewność siebie (związana z hormonami) znacząco się różniła u obydwu grup.

Pewność siebie – wyniki badania

Jeśli chodzi o poziom hormonów, to w grupie przybierającej pozycje siły (dominujące) poziom testosteronu wzrósł o 20%, a poziom kortyzolu spadł o 25%. Osoby z tej grupy zgłaszały, że czują się wewnętrznie znacznie silniejsze oraz że mają większą kontrolę nad sytuacją, czyli po prostu były bardziej pewne siebie. Z kolei w grupie przyjmującej pozycje słabości, poziom testosteronu spadł o 10%, a poziom kortyzolu wzrósł o 15%.

Ponad to, osoby, które przez 2 min przyjmowały pozycję siły, o 26% chętniej uczestniczyły w grze losowej niż uczestnicy z grupy drugiej.

Powyższe badanie przeprowadzono co prawda jedynie na 42 osobach, jednak jego wyniki są zdumiewające. Warte uwagi jest, że wyższy poziom testosteronu, wpływa na większe zdecydowanie, śmiałość i niezależność, czyli po prostu na większą pewność siebie. W grupie pierwszej jego poziom wzrósł o 20%, czyli badani czuli się o ⅕  pewniej. Z kolei niższy poziom kortyzolu (hormonu stresu), pozwala mniej się stresować i podejmować bardziej racjonalne decyzje. Dzięki przyjęciu odpowiedniej postawy badani w grupie pierwszej stresowali się o ¼ mniej.

Mamy więc 2 potencjalne korzyści. Po pierwsze więcej pewności siebie. Po drugie mniej stresu. A wszystko to tylko dlatego, że przyjmujemy określoną postawę przez 2min. Wiara w siebie wzmacnia też silną wolę, a ta jak wiadomo niestety nie jest taka silna.

Moja sugestia – 2 min siły.

Proponuję Ci wykorzystać to badanie do poprawienia swojej postawy na co dzień, a co za tym idzie zwiększenie swojej pewności siebie. Odpowiednia postawa ciała zawsze wpływa pozytywnie na nasze samopoczucie. Dlaczego by więc tego nie wykorzystać?

Przed każdą stresującą sytuacją przyjmij dominującą postawę na 2 min. Przed egzaminem, rozmową kwalifikacyjną, rozmową telefoniczną z kluczowym klientem, prośbą o podwyżkę, spotkaniem z klientem, itp. Po prostu znajdź ustronne miejsce i przez 2 min stań lub siedź w pozycji siły.

Osobiście wykorzystując pętlę nawyku stworzyłem sobie taki nawyk i teraz “2 min siły” dodają mi pewności na co dzień. Skoro i tak będę jakoś stał albo siedział, to dlaczego nie w sposób pewny i zdecydowany? Poniżej znajdziesz kolejne przykłady pozycji siły (na górze) i słabości (na dole):

pewność siebie

UWAGA: Nie przyjmuj dominujących pozycji przy innych ludziach, bo wyjdziesz na idiotę. 2 min siły mają sprawić, że to Ty dla siebie poczujesz się pewniejszy siebie. Przyjmując dominujące pozycje w pracy lub na spotkaniach ze znajomymi wyglądałbyś komicznie i prawdopodobnie zraziłbyś do siebie ludzi.

Źródło:
Dana R. Carney , Amy J.C. Cuddy , and Andy J. Yap, Columbia University and Harvard University, Power Posing: Brief Nonverbal Displays Affect Neuroendocrine Levels and Risk Tolerance, 2010

Tutaj jeszcze wykład (polskie napisy) na konferencji TED, gdzie jedna z autorek badania, Amy Cuddy, która rozszerza cały temat.