Jak Być Szczęśliwą Osobą? Wdzięczność To Sekret Szczęścia [3 badania]

0  komentarzy

Jak być szczęśliwą osobą? Wdzięczność okazuje się genialnie prostym rozwiązaniem! Naukowcy odkryli jeden z najważniejszych jej sekretów…

Jak Być Szczęśliwą Osobą? Wdzięczność – część 1

Badanie przeprowadzone w 2003 roku przez Robert’a Emmons’a i Michael McCullough sprawdzało w jaki sposób praktykowanie wdzięczności może wpłynąć na życie ludzi. W badaniu wzięło udział 192 studentów. Uczestników podzielono na 3 grupy, a każdy z uczestników w danej grupie miał przez 10 tygodni sumiennie wykonywać zadanie.

Jak pozbyć się złych nawyków
i na stałe zastąpić je dobrymi? 

61 min video ze sprawdzonymi schematami zmiany nawyków.

I grupa – wdzięczność

Jest wiele rzeczy w naszym życiu, zarówno dużych jak i małych, za które moglibyśmy być wdzięczni. Pomyśl o  tym, co wydarzyło się w ciągu ostatniego tygodnia i zapisz poniżej pięć rzeczy, za które jesteś wdzięczny lub chcesz podziękować.

Wśród odpowiedzi pojawiały się m.in.: za to, że obudziłem się tego ranka; za dobroć moich przyjaciół; dziękuję Bogu za determinację; wspaniałego partnera; kolejny rozpoczęty dzień; Rolling Stonesów. Myśląc o tym wszystkim naprawdę można stać się szczęśliwą osobą.

II grupa – kłopoty

Kłopoty i drażniące sytuacje denerwują i przeszkadzają na co dzień. Występują one w różnych dziedzinach życia: w relacjach, pracy, szkole, mieszkaniu, finansach, zdrowiu, i tak dalej. Pomyśl o kłopotach, które przydarzyły Ci się dziś i zapisz poniżej pięć z nich.

Wśród zapisanych odpowiedziach znalazły się: trudne do znalezienia miejsce parkingowe; brudna kuchnia, której nikt nie sprząta; szybko znikające pieniądze; trudny test na uczelni; głupi kierowcy na drodze; zrobienie przysługi przyjacielowi, której on nie docenił.

III grupa – neutralnie

Jakie były niektóre z wydarzeń lub okoliczności, które wpłynęły na ciebie w minionym tygodniu? Pomyśl o tych rzeczach, które wydarzyły się w ciągu ostatniego tygodnia i zapisz poniżej pięć zdarzeń, które miały na Ciebie wpływ.

Uczestnicy odpowiadali np.: rozmawiałem z lekarzem o szkole medycznej; odbyłem kurs pierwszej pomocy; posprzątałem moją szafkę na buty; pojawiłem się na festiwalu.

Wyniki I badania:

Po 10 tygodniach podsumowano zapiski i je zinterpretowano. Badacze odkryli silny związek pomiędzy odczuwaną wdzięcznością, a subiektywnym postrzeganiem swojego życia jako szczęśliwe. Uczestnicy, którzy odczuwali wdzięczność byli również bardziej pozytywnie nastawieni do nadchodzącego tygodnia. Ponad to, doświadczali też mniej problemów zdrowotnych (takich jak: bóle głowy, brzucha, trudności z oddychaniem, zawroty głowy, katar, niestrawność, itp.). A nade wszystko, jak pokazały wyniki, byli bardziej aktywni fizycznie (w porównaniu z grupą, która opisywała swoje problemy, grupa pierwsza ćwiczyła prawie o 1,5h tygodniowo więcej).

Powyższe badanie pokazuje, w jaki sposób praktykowanie wdzięczności na co dzień może nam pomóc być bardziej szczęśliwymi ludźmi. Z tego wynika, że optymizmu można się nauczyć, a odczuwanie wdzięczności bardzo może nam w tym pomoc. Jeśli przy okazji ustalisz sobie odpowiednią pętle nawyku, to po jakimś czasie wejdzie Ci to w krew.

Jak Być Szczęśliwą Osobą? Wdzięczność – część 2

Kolejna część badania przeprowadzonego w 2003 roku przez Robert’a Emmons’a i Michael McCullough ponownie sprawdzała w jaki sposób praktykowanie wdzięczności może wpłynąć na życie ludzi, tym razem w krótszym i bardziej intensywnym okresie. W tym badaniu udział wzięło 157 studentów i każdy z nich miał przez 16 dni sumiennie wykonywać otrzymane zadanie.

Studentów ponownie podzielono na 3 grupy. Pierwsze dwie grupy otrzymały identyczne zadania jak w poprzednim badaniu.

III grupa – zapisana wdzięczność

W ludzkiej naturze leży porównywać się do innych. Możemy być lepsi od innych w pewnych dziedzinach, a w innych nie mieć tyle szczęścia co inni. Pomyśl w czym jesteś lepszy od innych lub o rzeczach, które masz, a inni nie. Zapisz to wszystko poniżej.

__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________
__________________________________________________________

Zadanie trzeciej grupy zostało zmienione. Badacze założyli, że takie polecenie też ma pozytywny wydźwięk (podobnie jak wdzięczność), jednak w praktyce może mieć zupełnie inny efekt. Przegląd emocjonalnych skutków porównań społecznych (Smith 2000) wykazuje, że duma i przyjemność odczuwana z nieszczęścia innych, są skutkami porównywania się z osobami, którym nie wiedzie się tak dobrze jak nam.

Wyniki II badania:

Po 16 dniach zebrno i zinterpretowano wyniki. Wyniki w tym badaniu pokazały, że grupa, która była wdzięczna, okazywała więcej emocjonalnego wsparcia innym ludziom, niż pozostałe grupy. Grupa ta okazała się również częściej udzielać pomocy osobom w potrzebie, niż grupa wypisująca swoje codzienne problemy. Sami uczestnicy przypisują swoje zachowania właśnie temu, że codziennie praktykowali wdzięczność, przez co chcieli się dzielić tym, co dobre.

W badaniu tym nie zaobserwowano, jak w przypadku pierwszego badania, pozytywnych zmian jeśli chodzi zdrowie (naukowcy przypisują tą różnicę zbyt krótkiemu okresowi drugiego badania).

Jak Być Szczęśliwą Osobą? Wdzięczność – część 3

W trzecim, i ostatnim eksperymencie z tej serii, udział wzięło 65 osób z pewnymi chorobami dziedzicznymi lub nabytymi. Uczestnicy badania mieli od 22 do 77 lat (średnia wieku 49 lat). Każdy z nich, podobnie jak w badaniu drugim, otrzymał zadanie, które miał wykonywać codziennie, przez 21 dni.

Badani zostali tym razem podzieleni na dwie grupy:

Grupa pierwsza miała zapisywać codziennie wieczorem 5 rzeczy, za które jest wdzięczna tego dnia i uzupełniać kwestionariusz (samopoczucie, ćwiczenia, stan zdrowia, itp).

Uczestnicy wypisywali takie rzeczy jak: dziękuję mojemu szefowi za rozumienie moich potrzeb; mojemu ogrodnikowi za pielenie ogródka; chłopcu roznoszącemu gazety za niezawodność.

Druga grupa, była grupą kontrolną. Czyli uzupełniała tylko kwestionariusz swojego samopoczucia i nie praktykowała wdzięczności.

Wyniki III badania:

Po 21 dniach zinterpretowano zebrane informacje i ogłoszono wyniki. Grupa pierwsza, która była wdzięczna ,podobnie jak w badaniu pierwszym, odczuwała większą satysfakcję z życia (jako całości), była bardziej optymistycznie nastawiona do nadchodzącego tygodnia i czuła się bliższa ludziom, z którymi się spotykała. W grupie wdzięczności zwiększyła się także ilość i jakość snu (porównując z badaniem pierwszym, grupa nie miała lepszych wyników zdrowotnych).

Jak Być Szczęśliwą Osobą? Wdzięczność – podsumowanie

wdzięczność

Wyniki osób praktykujących wdzięczność w 1 badaniu:
– bardziej pozytywne nastawienie do życia
– więcej czasu spędzonego aktywnie fizycznie (+1,5h tygodniowo)
– mniej dolegliwości zdrowotnych

Wyniki osób praktykujących wdzięczność w 2 badaniu. Byli bardziej:
– pozytywne nastawienie do życia
– skorzy do wspierania innych emocjonalnie
– chętni do pomocy osobom w potrzebie

Wyniki osób praktykujących wdzięczność w 3 badaniu:
– bardziej pozytywne nastawienie do życia
– więcej snu i jego lepsza jakość
– większe poczucie więzi z innymi

Podsumowując, jak chcesz być szczęśliwą osobą, to stwórz nawyk wdzięczności. Praktykuj wdzięczność codziennie. Możesz to robić modląc się kiedy siadasz do posiłku. Albo wstając z rana z łóżka. Albo kładąc się wieczorem spać. Nieważne kiedy. Po prostu praktykuj wdzięczność!

Źródło:
Counting Blessings Versus Burdens: An Experimental Investigation of Gratitude and Subjective Well-Being in Daily Life. Robert A. Emmons (University of California), Michael E. McCullough (University of Miami)
, 2003.


Przeczytaj też:

Multitasking: Dlaczego nie warto?

Koncentracja uwagi i praca w skupieniu: Czerwone i Zielone Godziny

Macierz Eisenhowera: Czym jest i Jak z Niej Korzystać?

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
__CONFIG_group_edit__{}__CONFIG_group_edit__
__CONFIG_local_colors__{"colors":{"--tcb-skin-color-0":"Royal Blue","--tcb-skin-color-8":"Picton Blue","--tcb-skin-color-10":"Anakiwa","--tcb-skin-color-1":"Picton Blue","--tcb-skin-color-3":"Deep Cove","--tcb-skin-color-5":"Nevada"},"gradients":{}}__CONFIG_local_colors__

Dołącz do Społeczności 2114+ Produktywnych Solo

Pozbądź się złych nawyków i na stałe zastąp je dobrymi. Przestań odkładać na później i wykorzystaj właściwie marnowany czas. Wprowadź małe zmiany, które zwielokrotnią Twoją produktywność.

__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"7cb9f":{"name":"Main Accent","parent":-1},"1b8a9":{"name":"Accent Low Opacity","parent":"7cb9f"},"5f576":{"name":"Accent Medium opacity","parent":"7cb9f"}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default","value":{"colors":{"7cb9f":{"val":"rgb(44, 133, 222)","hsl":{"h":210,"s":0.78,"l":0.01,"a":1}},"1b8a9":{"val":"rgba(46, 138, 229, 0.08)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"l":0.54,"s":0.78}},"5f576":{"val":"rgba(46, 138, 229, 0.2)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"l":0.54,"s":0.78}}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"7cb9f":{"val":"rgb(47, 138, 229)","hsl":{"h":210,"s":0.77,"l":0.54,"a":1}},"1b8a9":{"val":"rgba(47, 138, 229, 0.08)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"s":0.77,"l":0.54,"a":0.08}},"5f576":{"val":"rgba(47, 138, 229, 0.2)","hsl_parent_dependency":{"h":210,"s":0.77,"l":0.54,"a":0.2}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
__CONFIG_colors_palette__{"active_palette":0,"config":{"colors":{"9bd08":{"name":"Main Accent","parent":-1}},"gradients":[]},"palettes":[{"name":"Default Palette","value":{"colors":{"9bd08":{"val":"var(--tcb-local-color-7cb9f)"}},"gradients":[]},"original":{"colors":{"9bd08":{"val":"rgb(19, 114, 211)","hsl":{"h":210,"s":0.83,"l":0.45}}},"gradients":[]}}]}__CONFIG_colors_palette__
Chcę dostęp!

Zero spamu. Wypisy w każdej chwili.

>

Jak pozbyć się złych nawyków?

  • 5 faktów o nawykach, które po prostu musisz znać
  • 12 różnic pomiędzy złym nawykiem a uzależnieniem
  • Skuteczne podejście do zmiany nawyków