Jak Przygotować Odpowiednie Środowisko Dla Nowych Nawyków?

Połową sukcesu w tworzeniu nowych nawyków jest po prostu…. pamiętanie o nich. Oczywiście na początku, kiedy postanawiamy dokonać zmian, sprawa jest bardzo prosta. Jesteśmy nakręceni, mamy dużo energii i wręcz palimy się do tego żeby wykonać nasze postanowienie.

Z upływem czasu jednak nasze podejście i poziom energii się zmienia. Często zdarza nam się “zapominać” o tym, co sobie postanowiliśmy i poddać się już w pierwszym tygodniu. Ile z naszych postanowień noworocznych ląduje na śmietniku po prostu dlatego, że zabieramy się za inne, nowe i ciekawe rzeczy. Przecież życie się toczy, a postanowienie z nocy sylwestrowej wyparowało nam z głowy już następnego ranka.

Z upływem czasu nasze postanowienie nie wydaje się już tak atrakcyjne. Zamiast na tym, co sobie kiedyś tam obiecaliśmy skupiamy się na wszystkim innym. Po kolejnej imprezie przypominamy sobie, że przecież mieliśmy już nie pić alkoholu w takich ilościach. Po kolejnym wypalonym papierosie obiecujemy sobie, że ten był ostatni. A ten chips… też miał być ostatni.

Kto chce szuka sposobu, kto nie chce szuka powodu – przysłowie arabskie.

Dla tych, którzy szukają sposobów na stworzenie nowych pozytywnych nawyków z pomocą przychodzą właśnie przypominacze, które świetnie sprawdzają się w ferworze codziennego życia. Rolą przypominaczy jest zadbanie o to żebyś nie mógł powiedzieć “zapomniałem”. Przypominacze to wszystko, co będzie Ci przypominać o tym, co masz zrobić. Na przykład:

  1. Budzik w telefonie – na co dzień używasz go żeby przypomniał Ci o tym, że masz wstać. Do tej funkcji sprawdza się doskonale. Gdyby nie on to prawdopodobnie połowa kuli ziemskiej spałaby do południa, a pracę zaczynała o godzinie 15:00. Ja bardzo skutecznie używam budzika jako przypominacza przed wychodzeniem z domu. Jeśli jestem umówiony na spotkanie, to przygotowuję sobie wszystko tak, że jestem gotowy do wyjścia i ustawiam budzik na godzinę o której muszę wyjść. Do czasu kiedy nie zadzwoni, robię wszystko tak jakby czas nie istniał – dalej pracuję albo odpoczywam. Ale kiedy dzwoni budzik, rzucam wszystko w jednym momencie, zakładam buty i wychodzę z domu.

  2. Ubrania – jeśli planujesz biegać, to są one świetnym przypominaczem. Przygotowanie sobie poprzedniego dnia wieczorem całego zestawu sportowego doskonale przypomni Ci z rana co masz zrobić. Widząc ubranie od razu wiesz, że masz iść biegać. Działa doskonale. Kiedy biegałem zawsze mój strój sportowy miał swoje miejsce na szafce. Polecam z czystym sercem.

  3. Wyciągnięty z szafy odkurzacz – gwarantuję Ci, że jeśli zabierasz się do sprzątania to wyciągnięcie odkurzacza z szafy i postawienie go na środku pokoju nie pozwoli Ci zapomnieć o tym, co masz zrobić.

  4. Nić dętystyczna/płyn do płukania ust obok szczoteczki do zębów – jeśli chcesz bardziej zadbać o swoje zęby może zechcesz potraktować je dodatkowo nicią dętystyczną. Postawienie pudełeczka z nicią obok szczoteczki do zębów od razu przypomni Ci o tym, że jeszcze miałeś coś zrobić…

  5. Butelka wody – Dla mnie butelka wody mineralnej jest jednoznaczna z napiciem się z niej. Dlatego jedna butelka zawsze stoi na biurku, druga koło łóżka, a trzecia w kuchni. Za każdym razem kiedy tylko rzucę okiem na butelkę od razu po nią sięgam i zaspokajam pragnienie. Dzięki stojącej na widoku butelce nawyk picia 2l wody dziennie jest bardzo prosty. Polecam!

  6. Książka na poduszce – jeśli chcesz więcej czytać, ten patent doskonale się sprawdza. Połóż sobie książkę na poduszcze, a kładąc się spać wieczorem doskonale będziesz wiedział, o czym ta książka miała Ci przypomnieć.

Mam nadzieję, że idea przypominaczy jest jasna i dostrzegacie ich rolę w tworzeniu nowych, pozytywnych nawyków. W pętli nawyku, stosowanie przypominaczy może pełnić rolę impulsu, który sprawia, że działamy w zaplanowany przez nas sposób.

Jakie inne przypominacze są dla Was skuteczne?