Nawyki Nie Są Dla Każdego: Jaka Postawa Utrudnia, a Jaka Sprzyja Zmianie Nawyków?

Zacznijmy od tego, że każdy ma nawyki, więc są one dla każdego. Niestety jednak praca z nawykami nie jest dla każdego. Pozwolę sobie teraz zgeneralizować postawę i zachowania osób, które mogą być anty-fanami wprowadzania długotrwałych zmian poprzez zmianę nawyków. Dla dużego uproszczenia wyodrębniłem kilka postaw, które będą utrudniać wprowadzanie długotrwałych zmian za pomocą nawyków:

  • „Krejzole” – spontaniczność przede wszystkim.
    Osoby spontaniczne, impulsywne i nieogarnięte mogą mieć spory problem z wprowadzaniem trwałych nawyków do swojego życia ze względu na brak planowania i mocnego stąpania po ziemi. Tworzenie nawyków i ich zmiana wymaga minimalnych ilości planowania, a osoby spontaniczne mogą zwyczajnie nie mieć na to ochoty. Nawyki poza tym lubią stałość i monotonię – wtedy są najskuteczniejsze, a stałość i monotonia nie są naturą osób spontanicznych.
  • „Zaawansowani” – super-hiper-mega-ekstra-bomba!
    Osoby, które lubią nowinki i bardzo skomplikowane techniki również nie będą zachwycone. Praca z nawykami sprowadza się do prostych rzeczy, które jest trudno wykonać. Nie ma tu zaskoczenia, efektu wow, czy czyhających niebezpieczeństw. Zmiana nawyków jest prostym (i niełatwym) procesem.
  • „Nadpobudliwcy“ – daleko jeszcze?
    Brak cierpliwości we wprowadzaniu zmian w swoim życiu nie sprzyja wprowadzaniu dobrych nawyków. Praca ze zmianą swoich nawyków nieodłącznie wiąże się z wprowadzaniem “małych zmian” na których efekty trzeba poczekać. Często zmiany wywołane nawykami są widoczne po długim czasie. Brak szybkich efektów może więc zniechęcić wiele osób.
  • „Ambitni” – to za proste.
    Nowy nawyk zaczynający się od robienia 1 pompki dziennie na pewno nie sprawi, że staniesz się pakerem, ale jeśli ZACZNIESZ od jednej pompki to niebawem będziesz ich robił 50 – a to już może znacząco wpłynąć na Twoje efekty treningowe. Sęk w tym, że wielu ludzi jest zbyt ambitnych i ta ambicja nie pozwala im korzystać z siły nawyków i drobnych zmian. Osoby ambitne oczekują szybkich wyników i wielu wyzwań – niestety to też nie jest odpowiedni sposób na zmianę swoich nawyków.

Zazwyczaj ludzie przeceniają to, co mogą zrobić w ciągu roku, a nie doceniają tego, co mogą osiągnąć w ciągu dziesięciu lat. – Jim Rohn

Dla kogo wiec są nawyki?

Pozwolę sobie też zgeneralizować kilka grup osób które, biorąc pod uwagę ich podejście do życia, będą bardzo zadowolone z wiedzy dot. nawyków:

  • „Nudziarze” – zieeeew.
    Jeśli nie przeszkadza Ci monotonne, skuteczne działanie i masz umiejętność skupiania się na jednej rzeczy wystarczająco długo, to na pewno skorzystasz z wiedzy zawartej na tym blogu.
  • „Wypaleni” – mam dosyć.
    Jeśli etap „płaski brzuch w 15 mim”, „rentier zarabia 86 000 zł miesięcznie pracując z domu” lub „wystarczy wierzyć w sekret i wszystko przyciągniesz” masz już za sobą i chcesz realnie spojrzeć na możliwości i UDOKUMENTOWANE sposoby osobistej zmiany, to nawyki są czymś co prawdopodobnie chwyci Cię za serce.
  • „Cierpliwi” – zen.
    Jeśli uważasz się za osobę cierpliwą, to nawyki rzetelnie sprawdzą tę opinię. Jeśli naprawdę okażesz się cierpliwy, to nawyki Ci to wynagrodzą.