Jak Zwiększyć Pewność Siebie w 2 min?

W świecie zwierząt siłę i moc okazuje się odpowiednią postawą. Żeby pokazać dominację szympansy nabierają powietrza w klatkę piersiową, optycznie powiększając się w oczach innych. Koty jeżą włos i wyginają się żeby zajmować jak najwięcej miejsca. Paw rozkłada swój ogon eksponując to, co ma najlepsze. A ludzie…

W 2010 roku grupa badaczy, z Amy Cuddy (Harvard University) na czele, przeprowadziła badanie dotyczące mowy ciała i jej wpływu na pewność siebie i władzę. Zarówno w świecie zwierząt, jak i świecie ludzi, władzę i sprawczość wyraża się w sposób niewerbalny: otwartą postawą ciała, uniesioną do góry głową i zajmowaniem jak największej przestrzeni. Z kolei brak siły i pewności siebie wyraża się odwrotną postawą: przygarbienie, zamknięcie, czy unikanie kontaktu wzrokowego.

Badaczy zainteresowało, czy zmieniając swoją postawę ciała na dominującą, można wpłynąć na wydzielanie się hormonów w mózgu i dosłownie wpłynąć na naszą pewność siebie i samopoczucie?

W badaniu wzięło udział 42 uczestników, których losowo przydzielono do jednej z grup. Grupa pierwsza miała przybierać dominujące postawy ciała, a grupa druga uległe i niepewne postawy.

Pierwsza grupa przyjęła takie pozycje siły na 2 min:

A druga grupa przyjęła takie pozycje słabości na 2 min:

Przed badaniem zebrano od uczestników próbkę śliny żeby sprawdzić ich obecny poziom hormonów – testosteronu i kortyzolu. Po zakończonym badaniu ponownie pobrano próbki śliny żeby sprawdzić, czy poziom tych dwóch hormonów uległ zmianie.

Dodatkowo po przeprowadzonym badaniu podarowano uczestnikom 2$ i zaproponowano grę losową, dlatego, że pewniejsi siebie ludzie częściej podejmują ryzyko. Uczestnicy mogli odmówić gry i zachować 2$ dla siebie. Mogli też wziąć w niej udział żeby wygrać 4$ (podwoić stawkę) lub stracić otrzymane 2$. Szanse na wygraną były 50/50.

Wyniki badania:

Jeśli chodzi o poziom hormonów, to w grupie przybierającej pozycje siły (dominujące) poziom testosteronu wzrósł o 20%, a poziom kortyzolu spadł o 25%. Osoby z tej grupy zgłaszały, że czują się wewnętrznie znacznie silniejsze oraz że mają większą kontrolę nad sytuacją. Z kolei w grupie przyjmującej pozycje słabości, poziom testosteronu spadł o 10%, a poziom kortyzolu wzrósł o 15%.

Ponad to, osoby, które przez 2min przyjmowały pozycję siły, o 26% chętniej uczestniczyły w grze losowej niż uczestnicy z grupy drugiej.

WOW!

Powyższe badanie przeprowadzono co prawda jedynie na 42 osobach, jednak jego wyniki są zdumiewające. Warte uwagi jest, że wyższy poziom testosteronu, wpływa na większe zdecydowanie, śmiałość i niezależność, czyli po prostu na większą pewność siebie. W grupie pierwszej jego poziom wzrósł o 20%, czyli badani czuli się o ⅕  pewniej. Z kolei niższy poziom kortyzolu (hormonu stresu), pozwala mniej się stresować i podejmować bardziej racjonalne decyzje. Dzięki przyjęciu odpowiedniej postawy badani w grupie pierwszej stresowali się o ¼ mniej.

Mamy więc 2 potencjalne korzyści. Po pierwsze więcej pewności siebie. Po drugie mniej stresu. A wszystko to tylko dlatego, że przyjmujemy określoną postawę przez 2min.

Moja sugestia – 2 min siły.

Proponuję Ci wykorzystać to badanie do poprawienia swojej postawy na co dzień. Odpowiednia postawa ciała zawsze wpływa pozytywnie na nasze samopoczucie. Dlaczego by więc tego nie wykorzystać?

Przed każdą stresującą sytuacją przyjmij dominującą postawę na 2 min. Przed egzaminem, rozmową kwalifikacyjną, rozmową telefoniczną z kluczowym klientem, prośbą o podwyżkę, spotkaniem z klientem, itp. Po prostu znajdź ustronne miejsce i przez 2 min stań lub siedź w pozycji siły.

Osobiście wykorzystując pętlę nawyku stworzyłem sobie taki nawyk i teraz “2 min siły” dodają mi pewności na co dzień. Skoro i tak będę jakoś stał albo siedział, to dlaczego nie w sposób pewny i zdecydowany? Poniżej znajdziesz kolejne przykłady pozycji siły (na górze) i słabości (na dole):

UWAGA: Nie przyjmuj dominujących pozycji przy innych ludziach, bo wyjdziesz na idiotę. 2 min siły mają sprawić, że to Ty dla siebie poczujesz się pewniej. Przyjmując dominujące pozycje w pracy lub na spotkaniach ze znajomymi wyglądałbyś komicznie i prawdopodobnie zraziłbyś do siebie ludzi.

Źródło:
Dana R. Carney , Amy J.C. Cuddy , and Andy J. Yap, Columbia University and Harvard University, Power Posing: Brief Nonverbal Displays Affect Neuroendocrine Levels and Risk Tolerance, 2010

Tutaj jeszcze wykład (polskie napisy) na konferencji TED, gdzie jedna z autorek badania, Amy Cuddy, która rozszerza cały temat.