Multitasking: Jedyny Skuteczny Sposób

Mężczyzna, który potrafi bezpiecznie prowadzić samochód jednocześnie całując piękną kobietę nie daje pocałunkowi takiej uwagi na jaką zasługuje.
– 
Albert Einstein

Multitasking, to słowo opisujące wykonywanie wielu zadań jednocześnie. Prawda jest taka, że możemy robić wiele rzeczy na raz, ale nie możemy skupiać się na wielu jednocześnie.

Możesz efektywnie rozmawiać i spacerować, bo chodzenie jest czynnością, którą wykonujesz automatycznie. Nie możesz natomiast wykonywać świadomie dwóch czynności na raz, np. prowadzić dwóch rozmów jednocześnie. Jeśli nie jest to niemożliwe, to przynajmniej bardzo trudne, a na pewno nieefektywne.

Najpierw zatrzymajmy się na chwilę i przyjrzyjmy się dwóm rodzajom działań – wykonywanym świadomie i automatycznie. Działania, które wykonujemy świadomie wymagają naszej uwagi, koncentracji, skupienia, po prostu świadomości. Działania, które wykonujemy automatycznie robimy bez zastanowienia, na autopilocie.

Multitasking, czyli jak robić kilka rzeczy na raz?

Żeby robić kilka rzeczy na raz w efektywny sposób potrzebujesz wybrać jedno działanie, które możesz robić świadomie i połączyć je z jednym działaniem, które możesz robić automatycznie, np.:

  • bieganie na bieżni i słuchanie muzyki
  • chodzenie i słuchanie audiobooka
  • siedzenie i rozmawianie
  • jazda rowerem i rozmyślanie nad jakimś problemem
  • jedzenie i oglądanie telewizji
  • wchodzenie po schodach i śpiewanie piosenki

Zwróć uwagę, że powyższe przykłady angażują Twoje ciało (działania automatyczne) i Twój mózg (świadomość). Nawyki są oczywiście z mózgu, jednak inna część mózgu odpowiada za nawyki (hipokamp), a inna za świadome działanie (kora mózgowa). Multitasking, czyli robienie wielu rzeczy jednocześnie, jest możliwy tylko pod warunkiem, że zaangażujemy w nasze działania różne obszary mózgu.

Warunkiem jest jednak automatyczność jednego z zachowań. Nie będziesz w stanie uczyć się nowej umiejętności, np. gotowania, pływania, jazdy na nartach czy gry na skrzypcach i jednocześnie skupiać się świadomie na rozmowie z drugą osobą. Kiedy uczymy się nowych umiejętności potrzebujemy się skupić, żeby je dobrze opanować. Dopiero kiedy mamy je opanowane i działamy nawykowo (automatycznie) możemy je łączyć z innymi aktywnościami, które wymagają naszej świadomości, takie jak uważna rozmowa.