Kluczowe Nawyki – Jak Działają?

Kluczowe nawyki to te, które są ważniejsze od pozostałych. Praktykowanie kluczowych nawyków niesie ze sobą dużo większe zmiany niż skupianie się na byle jakim nawyku. Jeśli mielibyśmy nadać nawykom nad którymi pracujemy priorytety, to bez wątpienia nawyki kluczowe miałyby najwyższy z możliwych priorytetów – do wykonania w pierwszej kolejności.

Kluczowy nawyk to te działania, których regularne wykonywanie wpływa też na pozostałe dziedziny naszego życia. (z koncepcją kluczowych nawyków spotkałem się po raz pierwszy w książce Charles’a Duhigg’a pt. Siła Nawyku.)

3 kluczowe nawyki:

  1. Trening fizyczny. Dzięki niemu zmienia się poziom endorfin w naszym organizmie, odczuwamy więcej satysfakcji z życia i mamy więcej energii. Pozytywne samopoczucie z kolei przekłada się na lepsze relacje z ludźmi, naszą motywację i większą radość z życia. Ja kiedy nie ćwiczę dłużej niż 7 dni to zaczyna mnie “nosić” i czuję, że mam nadmiar energii, który muszę spożytkować.
  2. Zdrowe odżywianie się, które działa podobnie jak fizyczny trening. Dzięki zdrowemu sposobowi odżywiania mamy więcej energii w ciągu dnia, którą możemy spożytkować na dodatkowe aktywności.
  3. Medytacja. Medytacja, jak donoszą badania, wpływa pozytywnie na nasze samopoczucie i na satysfakcję, którą czerpiemy z relacji z ludźmi. Regularna praktyka medytacji transcendentalnej pozwala nam zachować spokój w stresujących sytuacjach, a kiedy już się zezłościmy, pozwala nam szybciej odpuszczać i się relaksować. Z kolei buddyjska medytacja wglądu łagodzi negatywne cechy osobowości, takie jak np. egoizm.

Te powyższe 3 nawyki mają bardzo dużą siłę oddziaływania na nasze życie – dlatego nazywamy je kluczowymi. Niektóre kluczowe nawyki mogą się powtarzać u większości ludzi. Najważniejsze jednak żeby każdy uświadomił sobie jakie nawyki są kluczowe dla niego.

A jakie nawyki są kluczowe dla Was?