Ile Tak Naprawdę Trwa Wyrabianie Nawyku?

Najpierw obalmy mity. Jeśli chodzi o tworzenie nawyków to wokół tego tematu narosło wiele mitów. Jedne mówią, że na wyrobienie nowego nawyku potrzeba 21 dni, inne, że 28 dni, a jeszcze inne zakładają, że potrzeba około 30 dni. Ale ile czasu, tak naprawdę, potrzeba żeby stworzyć nowy nawyk…?

1# MIT – 21 dni.
„Hej! Ale tyle przecież mówią we wszystkich książkach rozwojowych!” Wpisując frazę “21 days” na Amazon.com znajdziemy aż 978, 385 książek i poradników, które obiecują dietę cud i schudnięcie w magiczne 21 dni!

Tak mówią i piszą, ale w ten sposób przekazują źle zinterpretowaną informację. Informację, która została prawdopodobnie zaczerpnięta z książki “Psycho-cybernetyka” Dr Maxwell’a Maltz’a. Dr Maltz był amerykańskim chirurgiem plastycznym, który zauważył, że jego pacjencji po odbyciu zabiegu plastycznego, zazwyczaj potrzebują około 21 dni na przywyknięcie do swojego nowego wyglądu. Wywnioskował więc, że 21 dni to czas potrzebny na mentalną zmianę obrazu samego siebie.

Dr Maltz nie zajmował się nawykami, jednak jak łatwo zauważyć, plotki lubią się szybko rozchodzić i w ten oto sposób powstał głuchy telefon, w którym dociera do nas informacja, że na zmianę każdego nawyku potrzeba 21 dni. Nieważne, czy chcesz się odkochać, schudnąć, przytyć, czy zdobyć Mount Everest – potrzebujesz na to zaledwie 21 dni. Marketingowo ten przekaz świetnie się sprzedaje, ale niestety jest to kłamstwo.

2# MIT – 28 dni.
To jest wersja dla tych sceptycznych, których nie przekonuje 21 dni (jak już wiemy, słusznie). Skoro ludzie trochę nie wierzą, że można wyrobić sobie nawyk w 3 tygodnie, to może uwierzą w 4 tygodnie? Niech więc będzie – nowy nawyk powstaje w 28 dni. Niestety jest to kolejna nieprawdziwa informacja, wyssana z palca.

3# MIT – 30 dni.
Ta wersja jest powszechnie przyjęta z jednego prostego powodu – dokładnie tyle dni ma miesiąc. Jeśli więc na początku miesiąca postanawiam przeczytać 4 książki (dla statystycznego Polaka czytającego 19,5 strony rocznie to jest norma na około 40 lat), to pod koniec miesiąca będę wiedzieć czy mi się udało czy nie. Proste i mierzalne. Podobnie działają cele noworoczne. Postanowię w nowy rok schudnąć 10kg, a pod koniec roku zobaczę czy udało mi się to osiągnąć. To jest wygodne, bo nie trzeba liczyć każdego dnia. Jest tylko początek i koniec. Jednak 30 dni też nie jest czasem potrzebnym do wyrobienia nowego nawyku.

Nie 21, nie 28 i nie 30 dni… To ile tak naprawdę trwa wyrabianie nowego nawyku?

Odpowiedź, która nikomu się nie spodoba…

W 2009 roku, grupa badaczy (Phillippa Lally, Cornelia H. M. Van Jaarsveld, Henry W.W. Potts, Jane Wardle) z University Collage of London przeprowadziła ciekawy eksperyment. Żeby sprawdzić w jaki sposób formują się nawyki zaproszono 96 ochotników, którzy postanowili wyrobić sobie nawyki w takich kategoriach jak jedzenie, picie albo aktywność fizyczna. Każde postanowienie mieli wykonywać w tym samym kontekście (np. zawsze po śniadaniu jeść jabłko) przez 12 tygodni.

Każdego dnia uczestnicy zapisywali swoje dokonania. Większość z nich (82 osoby) wypełniła zadanie zgodnie z planem, tak żeby można było zinterpretować ich zapiski. Żeby osiągnąć 95% automatyzacji zachowania – czyli właściwie wyrobić nowy nawyk – uczestnicy potrzebowali od 18 do 254 dni!

Na tej podstawie naukowcy wysnuli wniosek, że formowanie się nowego nawyku może trwać krótko, albo bardzo długo, w zależności od różnych czynników. Wyniki pokazały również, że jednorazowa przerwa w wykonywnaiu danej czynności nie wpłynęła na proces formowania się nawyku.

Więc ile tak naprawdę trwa wyrabianie nowego nawyku?

Jak pokazują powyższe badania nie ma określonego czasu wyrabiania nowego nawyku. Jak zawsze – to zależy. Czas jest tylko jednym z czynników, który jest istotny przy tworzeniu nawyków, ale nie jest najważniejszy. Dlatego tak trudno jest określić ile czasu trzeba będzie przeznaczyć na stworzenie nowego nawyku.

Moim zdaniem sugerowanie się czasem przy wyrabianiu nawyków jest błędem. Dlatego, że oczekujemy szybkich i spektakularnych efektów, a te nigdy nie przychodzą w ciągu jednej nocy. Ważniejsze przy tworzeniu nawyków jest ustawienie wszystkich pozostałych czynników na naszą korzyść. Jeśli zrobimy to prawidłowo, to efekty przyjdą same, właśnie z czasem.

A ile Wam zjamuje tworzenie nowych nawyków?